PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
PRZEDSZKOLA NR 2 „SŁONECZKO” W WOŁOWIE
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
CEL OGÓLNY:
- Wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
ZASADY WSPÓŁPRACY:
- Zapoznanie rodziców z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego, Koncepcją Pracy Przedszkola, głównymi celami i treściami Programu Wychowania Przedszkolnego, Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki;
- Określenie możliwości stałego uczestnictwa rodziców w organizowanych zajęciach dla dzieci (z zachowaniem zdrowego rozsądku i uwzględnieniem przestrzegania zasad higieny pracy dzieci i nauczyciela);
- Organizowanie kontaktów z rodzicami opartych na tradycyjnych formach współpracy, np. „tablica dla rodziców”, zebrania, rozmowy indywidualne oraz na nowatorskich metodach, tj. zajęcia warsztatowe, grupy wsparcia, pikniki, festyny, zawody sportowe, akcje charytatywne, wykorzystywanie Internetu;
- Uwzględnianie w pracy pedagogicznej z dziećmi inicjatyw wychodzących ze strony rodziców;
- Stałe wymienianie informacji o spostrzeżeniach dotyczących przebiegu procesu rozwojowego dzieci.
ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI:
- Systematycznie poszerzać zakres kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej;
- Poznać środowisko wychowawcze dziecka;
- Poznać oczekiwania rodziców wobec przedszkola;
- Tworzyć bezpieczną dla dzieci atmosferę warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne;
- Kształtować postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w statucie przedszkola;
- Stosować metody wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci oraz eliminować zachowania niepożądane zgodnie z obowiązującymi w przedszkolu zasadami;
- Ściśle współdziałać z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
- Przekazywać rodzicom informacje o stanie rozwoju dziecka wg zaleceń określonych w warunkach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- Wzajemnie wspierać swoje działania w ramach pracy zespołowej nauczycieli.
ZADANIA WYCHOWAWCZE RODZICÓW:
- Współdziałać z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływać wychowawczych i utrwalenia efektów pracy wychowawczej nauczycieli;
- Angażować się w proponowane przez przedszkole działania w celu usprawniania swoich kompetencji wychowawczych;
- Wspomagać dziecko w rozwoju wg wskazówek udzielanych przez nauczycieli lub specjalistów;
- Przekazywać nauczycielom oraz dyrektorowi wnioski z obserwacji pracy przedszkola.
L.p. |
Zadania |
Formy realizacji zadań |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi o realizacji |
1. |
Poznanie dzieci i ich środowiska rodzinnego |
Spotkania adaptacyjne dla dzieci najmłodszych ( wspólne zabawy dzieci i rodziców, poznanie personelu przedszkola). |
Wg planu adaptacji |
K. Szydłowska M. Dziubińska A. Łupinowicz, M. Kudyba E. Kulas M. Ryczycka M. Filipiak |
|
|
|
Konsultacje indywidualne z rodzicami, konsultacje odbywane z inicjatywy dyrektora, nauczycieli, rodziców.
|
Cały rok |
Dyrektor, nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Prezentacja prac dzieci na tablicach grupowych. Prowadzenie stałych wystaw dla rodziców, eksponujących prace plastyczno - konstrukcyjne dzieci poszczególnych grup. |
Cały rok, na bieżąco |
Wszyscy nauczyciele |
|
2. |
Angażowanie rodziców w życie przedszkola |
Wspólne opracowanie w grupach planów współpracy z rodzicami |
Wrzesień 2014 |
Nauczyciele poszczególnych grup
|
|
|
|
Organizowanie zebrań ogólnych z uwzględnieniem specyfiki procesu wychowawczo - dydaktycznego w poszczególnych grupach wiekowych.
Diagnozowanie rozwoju dzieci (prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (5.6. latki).
|
Sierpień 2014
Cały rok podsumowanie obserwacji wstępnej październik 2014,obserwacji końcowej czerwiec 2015,
Podsumowanie przebiegu badań (opracowanie wyników wstępnych i końcowych) - październik 2014 - marzec 2015 |
Dyrektor, nauczyciele
Nauczyciele poszczególnych grup
U. Filipowicz – Duś I. Strączek I. Hus, E. Lizak, K. Nowaczyk, P. Twaróg,, I. Smolak, M. Hrycaj,
|
|
|
|
Zebrania grupowe poruszające problemy specyficzne dla danego oddziału z udziałem logopedy, pedagoga specjalnego, psychologa. Wymiana spostrzeżeń dotyczących spraw wychowawczych. |
Wg planów współpracy poszczególnych grup |
Nauczyciele poszczególnych grup, logopeda B. Szyndlar, specjaliści z PCEiPPP w Wołowie |
|
|
|
Badanie oczekiwań rodziców – ankietowanie. Uzyskanie informacji na temat oczekiwań rodziców dotyczących współpracy z placówką (sposób komunikowania się z rodzicami, organizacja placówki, problemy wychowawcze). Uzyskanie informacji na temat efektów dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczych oraz innej działalności statutowej przedszkola. Badania rodziców dotyczące organizacji zajęć dodatkowych
Badania rodziców dotyczące koncepcji pracy przedszkola, programu wychowawczego. |
Wrzesień 2014
Styczeń 2014
Wrzesień 2014
Wrzesień 2014 |
I. Hus B. Szyndlar |
|
|
|
Pomoc rodziców w pracach użytecznych na rzecz grupy, placówki, wg potrzeb. |
Cały rok |
Nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Systematyczne prowadzenie tablic informacyjnych dla rodziców, pisanie ogłoszeń na tablicach, na sztalugach. |
Cały rok |
J. Szewczyk, K. szydlowska, E Maceluch, E. Lizak |
|
|
|
Wydawanie gazetki przedszkolnej „Słoneczne ciekawostki”. |
Cały rok |
J. Szewczyk, M. Dziubińska E Maceluch, E. Lizak |
|
|
|
Prowadzenie strony internetowej przedszkola.
|
Cały rok |
E. Maceluch |
|
|
|
Zajęcia otwarte dla rodziców – poznanie aktywności umysłowej dzieci poprzez odkrywanie, przeżywanie, działanie, odkrywanie zdolności dzieci, kontynuowanie działań na gruncie rodziny. |
Wg harmonogramu |
Nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Akcja charytatywna „Góra grosza” |
Listopad 2014 |
A. Łupinowicz I. Strączek |
|
|
|
Wspólne zabawy rodziców, dzieci i nauczycieli.
|
Wg kalendarza imprez i uroczystości |
Nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Konkursy wiedzy o naszym mieście, przegląd plastyczny „Wołów moje miasto”, konkursy dotyczące bezpieczeństwa dzieci w różnych sytuacjach - realizacja programu profilaktycznego „Jestem bezpieczny i zdrowy”; konkursy plastyczne, konkurs matematyczny „Matematyka na wesoło”, konkursy przyrodnicze, spartakiada przedszkolna, przedstawienia teatralne przygotowane przez dzieci przedszkolne oraz uczęszczające na warsztaty teatralne. Realizacja programu profilaktycznego „Czyste powietrze wokół nas” oraz „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, Akademia Akqafresh”, „Dzieciństwo bez próchnicy”
|
Wg kalendarza imprez i uroczystości, planu pracy warsztatów plastycznych, planu pracy warsztatów teatralnych
|
S. Łazik, I. Smolak E. Pietryszyn M. Hrycaj, K. Nowaczyk, |
|
|
|
Impreza integracyjna plenerowa pod hasłem „Grunt to Rodzina” |
Maj/ czerwiec 2015 |
E. Maceluch, E. Lizak J. Szewczyk |
|
|
|
Akcja społeczna „Cała Polska czyta dzieciom – Wołowianie czytają dzieciom”. Włączanie rodziców oraz uczniów Publicznego Gimnazjum im. Ks. Twardowskiego do systematycznego rozwijania dziecięcej wrażliwości na żywe słowo poprzez codzienne czytanie w domu i w przedszkolu. |
Wg planu poszczególnych grup wiekowych |
Wszyscy nauczyciele |
|
3. |
Współpraca rodziców z grupą
|
Uzyskanie pisemnej zgody rodzica na odbiór dziecka z przedszkola przez osoby „trzecie” oraz zgody na umieszczanie wizerunku dziecka na stronie internetowej, ewentualne badania psychologiczne dziecka, badania logopedyczne, udział w zajęciach religii, zajęciach dodatkowych, sprawdzanie czystości głowy. |
Wrzesień 2014 |
Nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Zajęcia otwarte i pokazowe |
Wg harmonogramu |
Nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Pomoc w organizacji uroczystości (przygotowanie strojów, dekoracji, rekwizytów). |
Wg planu |
Nauczyciele poszczególnych grup |
|
|
|
Udział rodziców w cyklu spotkań pod hasłem „Ludzie i ich pasje”
|
Wg harmonogramu |
I. Hus, E. Lizak |
|
|
|
Organizowanie zebrań grupowych nowatorskimi metodami (dot. tematyki: organizacja pracy przedszkola, realizacja zamierzeń wychowawczo- dydaktycznych, realizacja obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustalenie potrzeb w zakresie kart pracy i wyposażenia dzieci; spotkania z rodzicami podsumowujące obserwację dzieci; diagnoza gotowości szkolnej 5. i 6. latków, diagnoza osiągnięć edukacyjnych wychowanków.
|
Wrzesień 2014, listopad 2014, styczeń, marzec, maj 2015 |
Nauczyciele poszczególnych grup
|
|
|
|
Przedstawienia dla rodziców |
Wg kalendarza imprez i uroczystości oraz planu pracy warsztatów teatralnych
|
Nauczyciele poszczególnych grup, S. Łazik, I. Smolak – opiekunki warsztatów teatralnych. |
|
|
|
Uroczystości grupowe: „Pasowanie na Przedszkolaka”,
„Wigilia dla dzieci rodziców i nauczycieli”,
„Dzień Babci i Dziadka”
Mikołajki
„Pożegnanie Przedszkola” |
Październik /listopad 2014
Grudzień 2014
Styczeń 2015
Czerwiec 2015 |
K. Szydłowska M. Dziubińska A. Łupinowicz, M. Kudyba E. Kulas M. Ryczycka M. Filipiak
U. Filipowicz – Duś I. Strączek
Nauczyciele poszczególnych grup
Nauczyciele poszczególnych grup U. Filipowicz – Duś I. Strączek I. Hus, E. Lizak, K. Nowaczyk, P. Twaróg,, I. Smolak, M. Hrycaj, |
|
3. |
Współpraca rodziców w działaniach edukacyjnych – pedagogizacja. |
Organizowanie doradztwa pedagogicznego, logopedycznego, psychologicznego dla rodziców |
Cały rok |
Dyrektor wicedyrektor, logopeda B. Szyndlar, Powiatowe Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie |
|
|
|
Systematyczne prowadzenie kącika dla rodziców, dostarczanie informacji dotyczących funkcjonowania grup, oraz ciekawostek. |
Cały rok |
J. Szewczyk, K. Szydłowska, E. Maceluch E. Lizak |
|
|
|
Organizowanie spotkań na temat:
„Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole”, ,„Dziecięca matematyka”
|
Wg planu współpracy |
M. Kudyba E. Kulas
K. Nowaczyk P. Twaróg
I. Hus, E. Lizak
J. Szewczyk M. Furtak
|
|
|
|
Prowadzenie strony internetowej przedszkola |
Cały rok |
Dyrektor |
|
|
|
Redagowanie gazetki „Słoneczne ciekawostki” |
Cały rok |
J. Szewczyk, M. Hrycaj, E. Maceluch, E. Lizak
|
|
|
|
Prowadzenie biblioteki dla dzieci i rodziców z literaturą fachową, popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb rodziców, dostarczanie ciekawych artykułów, ćwiczeń i zadań dla dzieci. |
Cały rok |
I. Hus,
|
|
4. |
Dostarczanie rodzicom informacji o przebiegu nauczania i wychowania |
Informowanie rodziców o planach, kierunkach i zamierzeniach dydaktyczno - wychowawczo – opiekuńczych przedszkola w bieżącym roku szkolnym, zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego, planem pracy placówki, koncepcją pracy przedszkola |
Wrzesień 2014 |
Dyrektor, wicedyrektor |
|
|
|
Zebrania ogólne
|
Sierpień 2014, wrzesień 2014, maj 2015
|
Dyrektor, wicedyrektor |
|
|
|
Zebrania grupowe |
Wrzesień 2014 Listopad 2014, Styczeń, maj 2015 |
Nauczyciele poszczególnych grup
|
|
|
|
Zebrania z rodzicami dzieci 5.i 6. letnich |
Wrzesień 2014, listopad 2014, Styczeń, marzec, maj 2015 |
U. Filipowicz – Duś I. Strączek I. Hus, E. Lizak, K. Nowaczyk, P. Twaróg,, I. Smolak, M. Hrycaj, |
|
|
|
Zajęcia otwarte i pokazowe |
Wg harmonogramu |
Nauczyciele poszczególnych grup
|
|
5. |
Współdziałanie z przedstawicielami Rady Rodziców |
Uaktualnienie Rady Rodziców wg warunków określonych w ustawie o systemie oświaty (Ustawa z 11 kwietnia 2007 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw). Czynny udział rodziców we wzbogacaniu bazy przedszkola (pozyskiwanie sponsorów).
|
Wg harmonogramu |
Dyrektor, wicedyrektor |
|
|
|
Pomoc rodziców w organizowaniu uroczystości przedszkolnych wg harmonogramu. |
Listopad 2014, grudzień 2014 czerwiec 2015 |
Dyrektor, wicedyrektor |
|