Przedszkole Nr 2|"Słoneczko"|w Wołowie

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2608526
  • Do końca roku: 249 dni
  • Do wakacji: 56 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-04-26

Imieniny: Marii, Marzeny

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

PRZEDSZKOLA NR 2 „SŁONECZKO” W WOŁOWIE

W ROKU SZKOLNYM 2014/2015

CEL OGÓLNY:

  • Wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego                        i harmonijnego rozwoju dzieci.

ZASADY WSPÓŁPRACY:

  • Zapoznanie rodziców z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego, Koncepcją Pracy Przedszkola, głównymi celami i treściami Programu Wychowania Przedszkolnego, Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki;
  • Określenie możliwości stałego uczestnictwa rodziców w organizowanych zajęciach dla dzieci (z zachowaniem zdrowego rozsądku i uwzględnieniem przestrzegania zasad higieny pracy dzieci i nauczyciela);
  • Organizowanie kontaktów z rodzicami opartych na tradycyjnych formach współpracy, np. „tablica dla rodziców”, zebrania, rozmowy indywidualne oraz na nowatorskich metodach, tj. zajęcia warsztatowe, grupy wsparcia, pikniki, festyny, zawody sportowe, akcje charytatywne, wykorzystywanie Internetu;
  • Uwzględnianie w pracy pedagogicznej z dziećmi inicjatyw wychodzących ze strony rodziców;
  • Stałe wymienianie informacji o spostrzeżeniach dotyczących przebiegu procesu rozwojowego dzieci.

 

ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI:

  • Systematycznie poszerzać zakres kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej;
  • Poznać środowisko wychowawcze dziecka;
  • Poznać oczekiwania rodziców wobec przedszkola;
  • Tworzyć bezpieczną dla dzieci atmosferę warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne;
  • Kształtować postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w statucie przedszkola;
  • Stosować metody wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci oraz eliminować zachowania niepożądane zgodnie z obowiązującymi w przedszkolu zasadami;
  • Ściśle współdziałać z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
  • Przekazywać rodzicom informacje o stanie rozwoju dziecka wg zaleceń określonych w warunkach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  • Wzajemnie wspierać swoje działania w ramach pracy zespołowej nauczycieli.

ZADANIA WYCHOWAWCZE RODZICÓW:

  • Współdziałać z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływać wychowawczych i utrwalenia efektów pracy wychowawczej nauczycieli;
  • Angażować się w proponowane przez przedszkole działania w celu usprawniania swoich kompetencji wychowawczych;
  • Wspomagać dziecko w rozwoju wg wskazówek udzielanych przez nauczycieli lub specjalistów;
  • Przekazywać nauczycielom oraz dyrektorowi wnioski z obserwacji pracy przedszkola.

 

 

L.p.

 

Zadania

 

Formy realizacji zadań

 

Termin

 

Osoby odpowiedzialne

 

Uwagi o realizacji

1.

Poznanie dzieci

i ich środowiska rodzinnego 

Spotkania adaptacyjne

dla dzieci najmłodszych 

( wspólne zabawy dzieci

i rodziców, poznanie personelu przedszkola).

Wg planu adaptacji

K. Szydłowska

M. Dziubińska

A. Łupinowicz,

M. Kudyba

E. Kulas

M. Ryczycka

M. Filipiak

 

 

 

Konsultacje indywidualne

z rodzicami, konsultacje odbywane

z inicjatywy dyrektora, nauczycieli, rodziców.

 

Cały rok

Dyrektor,

nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Prezentacja prac dzieci            na tablicach grupowych. Prowadzenie stałych wystaw dla rodziców, eksponujących prace plastyczno - konstrukcyjne dzieci poszczególnych grup.

Cały rok,

na bieżąco

Wszyscy nauczyciele

 

 

2.

 

Angażowanie rodziców

w życie przedszkola

Wspólne opracowanie

w grupach planów współpracy z rodzicami

Wrzesień 2014

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

 

Organizowanie zebrań ogólnych

z uwzględnieniem specyfiki procesu wychowawczo

- dydaktycznego

w poszczególnych grupach wiekowych.

 

Diagnozowanie rozwoju dzieci (prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.

 

 

 

Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (5.6. latki).

 

Sierpień 2014

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok  podsumowanie obserwacji wstępnej październik 2014,obserwacji końcowej

czerwiec 2015,

 

Podsumowanie przebiegu badań (opracowanie wyników wstępnych

i końcowych)

 - październik 2014

- marzec 2015

Dyrektor, nauczyciele 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

 

 

 

U. Filipowicz – Duś

I. Strączek

I. Hus, E. Lizak,

K. Nowaczyk,

P. Twaróg,,

I. Smolak,

M. Hrycaj,

 

 

 

 

 

Zebrania grupowe poruszające problemy specyficzne dla danego oddziału z udziałem logopedy, pedagoga specjalnego, psychologa. Wymiana spostrzeżeń dotyczących spraw wychowawczych.

Wg planów współpracy poszczególnych grup

Nauczyciele poszczególnych grup,

logopeda

B. Szyndlar, specjaliści                        z PCEiPPP

w Wołowie

 

 

 

Badanie oczekiwań rodziców – ankietowanie.  Uzyskanie informacji na temat oczekiwań rodziców dotyczących współpracy                      z placówką (sposób komunikowania się                                 z rodzicami, organizacja placówki, problemy wychowawcze).

Uzyskanie informacji na temat efektów dydaktyczno – wychowawczo

– opiekuńczych oraz innej działalności statutowej przedszkola.

Badania rodziców dotyczące organizacji zajęć dodatkowych

 

Badania rodziców dotyczące koncepcji pracy przedszkola, programu wychowawczego.

Wrzesień 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styczeń  2014

 

 

 

 

 

 

Wrzesień 2014

 

 

 

Wrzesień 2014

I. Hus

B. Szyndlar

 

 

 

Pomoc rodziców

w pracach użytecznych

na rzecz grupy, placówki,

wg potrzeb.

Cały rok

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Systematyczne prowadzenie tablic informacyjnych

dla rodziców, pisanie ogłoszeń na tablicach,

na sztalugach.

Cały rok

J. Szewczyk,

K. szydlowska,

E Maceluch,       

E. Lizak

 

 

 

Wydawanie gazetki przedszkolnej „Słoneczne ciekawostki”.

Cały rok

J. Szewczyk,

M. Dziubińska    

E Maceluch,       

E. Lizak

 

 

 

Prowadzenie strony internetowej przedszkola.

 

Cały rok

E. Maceluch

 

 

 

Zajęcia otwarte dla rodziców – poznanie aktywności umysłowej dzieci poprzez odkrywanie, przeżywanie, działanie, odkrywanie zdolności dzieci, kontynuowanie działań na gruncie rodziny.

Wg harmonogramu

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Akcja charytatywna „Góra grosza”

Listopad 2014

A. Łupinowicz

I. Strączek

 

 

 

Wspólne zabawy rodziców, dzieci i nauczycieli.

 

Wg kalendarza imprez

i uroczystości

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Konkursy wiedzy

o naszym mieście, przegląd plastyczny „Wołów moje miasto”,

konkursy dotyczące bezpieczeństwa dzieci

w różnych sytuacjach - realizacja programu profilaktycznego „Jestem bezpieczny i zdrowy”;

konkursy plastyczne,

 konkurs matematyczny „Matematyka na wesoło”, konkursy przyrodnicze, spartakiada przedszkolna, przedstawienia teatralne przygotowane przez dzieci przedszkolne oraz uczęszczające na warsztaty teatralne.

Realizacja programu profilaktycznego „Czyste powietrze wokół nas” oraz „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, Akademia Akqafresh”, „Dzieciństwo bez próchnicy”

 

 

Wg kalendarza imprez

i uroczystości,

planu pracy warsztatów plastycznych,

planu pracy warsztatów teatralnych

 

S. Łazik,

I. Smolak

 E. Pietryszyn

M. Hrycaj,

K. Nowaczyk,

 

 

 

Impreza integracyjna  plenerowa pod hasłem „Grunt to Rodzina”

Maj/ czerwiec 2015

E. Maceluch,

E. Lizak

J. Szewczyk

 

 

 

Akcja społeczna „Cała Polska czyta dzieciom – Wołowianie czytają dzieciom”.

Włączanie rodziców oraz uczniów Publicznego Gimnazjum im. Ks. Twardowskiego

do systematycznego rozwijania dziecięcej wrażliwości na żywe słowo poprzez codzienne czytanie w domu                                 i w przedszkolu.

Wg planu poszczególnych grup wiekowych

Wszyscy nauczyciele

 

3.

Współpraca rodziców

z grupą

 

Uzyskanie pisemnej zgody rodzica na odbiór dziecka

z przedszkola przez osoby „trzecie” oraz zgody

na umieszczanie wizerunku dziecka

na stronie internetowej, ewentualne badania psychologiczne dziecka, badania logopedyczne, udział w zajęciach religii, zajęciach dodatkowych, sprawdzanie czystości głowy.

Wrzesień 2014

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Zajęcia otwarte

i pokazowe

Wg harmonogramu

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Pomoc w organizacji uroczystości (przygotowanie strojów, dekoracji, rekwizytów).

Wg planu

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

Udział rodziców w cyklu spotkań pod hasłem „Ludzie i ich pasje”

 

Wg harmonogramu

I. Hus,

E. Lizak

 

 

 

Organizowanie zebrań grupowych nowatorskimi metodami (dot. tematyki: organizacja pracy przedszkola, realizacja zamierzeń wychowawczo- dydaktycznych, realizacja obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustalenie potrzeb w zakresie kart pracy i wyposażenia dzieci; spotkania z rodzicami podsumowujące obserwację dzieci; diagnoza gotowości szkolnej 5. i 6. latków,

diagnoza osiągnięć edukacyjnych wychowanków.

 

Wrzesień 2014, listopad 2014, styczeń, marzec, maj 2015

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawienia dla rodziców

Wg kalendarza imprez

i uroczystości oraz planu pracy warsztatów teatralnych

 

Nauczyciele poszczególnych grup,

S. Łazik, I. Smolak  – opiekunki warsztatów teatralnych.

 

 

 

Uroczystości grupowe: „Pasowanie

na Przedszkolaka”,

 

 

 

 

 

 

„Wigilia dla dzieci rodziców

i nauczycieli”,

 

„Dzień Babci i Dziadka”

 

 

 

Mikołajki

 

 

„Pożegnanie Przedszkola”

Październik

/listopad 2014

 

 

 

 

 

 

 

Grudzień 2014

 

 

Styczeń 2015

 

 

 

 

 

 

Czerwiec 2015

K. Szydłowska

M. Dziubińska

A. Łupinowicz,

M. Kudyba

E. Kulas

M. Ryczycka

M. Filipiak

 

 

U. Filipowicz – Duś

I. Strączek

 

Nauczyciele poszczególnych grup

 

Nauczyciele poszczególnych grup

U. Filipowicz – Duś

I. Strączek

I. Hus, E. Lizak,

K. Nowaczyk,

P. Twaróg,,

I. Smolak,

M. Hrycaj,

 

3.

Współpraca rodziców

w działaniach edukacyjnych – pedagogizacja.

Organizowanie doradztwa  pedagogicznego, logopedycznego, psychologicznego

dla rodziców

Cały rok

Dyrektor wicedyrektor, logopeda

B. Szyndlar,   Powiatowe Centrum Edukacji

i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej

w Wołowie

 

 

 

Systematyczne prowadzenie kącika

dla rodziców, dostarczanie  informacji dotyczących funkcjonowania grup,

oraz ciekawostek.

Cały rok

J. Szewczyk,

K. Szydłowska,

E. Maceluch

E. Lizak

 

 

 

Organizowanie spotkań na temat:

  • Jednolitość działań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego;
  • Dojrzałość szkolna dziecka 5.6.letniego;
  • Jak zrozumieć problemy emocjonalne dziecka;
  • Dojrzałość szkolna

„Każdy przedszkolak dobrym uczniem                w szkole”, ,„Dziecięca matematyka”

  • „By rozłąka z mamą z tatą mniej bolała”;
  • Życie społeczne czterolatka – rywalizacja                           i współpraca.                   Jak dzieci zdobywają umiejętności społeczne                           w przedszkolu.
  • Rola zabawy                          w rozwoju dziecka;

 

 

Wg planu współpracy

 

 

M. Kudyba

E. Kulas

 

 

 

 

K. Nowaczyk

P. Twaróg

 

 

 

 

I. Hus, E. Lizak

 

 

 

 

J. Szewczyk

M. Furtak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadzenie strony internetowej przedszkola

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

Redagowanie gazetki „Słoneczne ciekawostki”

Cały rok

J. Szewczyk,

M. Hrycaj,   

E. Maceluch,    

E. Lizak

 

 

 

 

Prowadzenie biblioteki

dla dzieci i rodziców

z literaturą fachową, popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego

z uwzględnieniem potrzeb rodziców, dostarczanie ciekawych artykułów, ćwiczeń

i zadań dla dzieci.

Cały rok

I. Hus,

 

 

4.

Dostarczanie rodzicom informacji

o przebiegu nauczania

i wychowania

Informowanie rodziców

o planach, kierunkach

i zamierzeniach dydaktyczno - wychowawczo – opiekuńczych przedszkola w bieżącym roku szkolnym, zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego, planem pracy placówki, koncepcją pracy przedszkola

Wrzesień 2014

Dyrektor, wicedyrektor

 

 

 

Zebrania ogólne

 

Sierpień 2014, wrzesień 2014, maj 2015

 

Dyrektor, wicedyrektor

 

 

 

Zebrania grupowe

Wrzesień 2014

Listopad 2014, Styczeń, maj 2015

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

 

 

Zebrania z rodzicami dzieci 5.i 6. letnich

Wrzesień 2014, listopad 2014,

Styczeń, marzec, maj 2015

  U. Filipowicz – Duś

I. Strączek

I. Hus, E. Lizak,

K. Nowaczyk,

P. Twaróg,,

I. Smolak,

M. Hrycaj,

 

 

 

Zajęcia otwarte

i pokazowe

Wg harmonogramu

Nauczyciele poszczególnych grup

 

 

5.

Współdziałanie  

z przedstawicielami Rady Rodziców

Uaktualnienie Rady Rodziców wg warunków określonych w ustawie

o systemie oświaty (Ustawa z 11 kwietnia 2007                       o zmianie ustawy

o systemie oświaty oraz                o zmianie niektórych innych ustaw).

Czynny udział rodziców              we wzbogacaniu bazy przedszkola               (pozyskiwanie sponsorów).

 

Wg harmonogramu

Dyrektor, wicedyrektor

 

 

 

Pomoc rodziców

w organizowaniu uroczystości przedszkolnych

wg harmonogramu.

Listopad 2014, grudzień 2014 czerwiec 2015

Dyrektor, wicedyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

Przejdź do góry