PROCEDURA PRZEPŁYWU INFORMACJI
PROCEDURA PRZEPŁYWU INFORMACJI OBOWIĄZUJĄCA
W PRZEDSZKOLU NR 2 W WOŁOWIE
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa o systemie oświaty.
- Statut przedszkola
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
- Konwencja Praw Dziecka.
CELE OGÓLNE:
- Ułatwienie wzajemnych kontaktów pracowników przedszkola z rodzicami oraz współuczestniczenie wszystkich podmiotów w życiu przedszkola.
- Odpowiedni przepływ informacji o bieżącej działalności przedszkola.
§ 1
ZAKRES I OSOBY ODPOWIEDZIALNE
- Za właściwą organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola.
- W procesie przekazu informacji uczestniczą tylko wyznaczeni pracownicy przedszkola wg posiadanych kompetencji:
- dyrektor:
- organizacja pracy przedszkola (zasady, specyfika, prawne uregulowania);
- nauczyciel pracujący w grupie:
- organizacja pracy w grupie,
- bieżąca informacja o dziecku (postępy edukacyjne, trudności dydaktyczno – wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze);
- intendent:
- żywienie (jadłospis),
- Odpłatność za przedszkole;
- pomoc nauczyciela:
- czynności higieniczne,
- posiłki.
- Informacje przekazywane mogą być:
- ustnie:
- zebrania ogólne,
- zebrania grupowe,
- kontakty indywidualne,
- kontakty telefoniczne;
- pisemnie:
- ogłoszenia,
- komunikaty,
- zaproszenia,
- gazetki,
- foldery;
- elektronicznie:
- adres e – mail,
- strona internetowa przedszkola.
§ 2
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
- Rodzice mają prawo do:
- Znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczych
w grupie i w przedszkolu, - Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka ( jego postępów, trudności),
- Uzyskiwanie porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
- Zgłaszania uwag na temat funkcjonowania przedszkola z zachowaniem drogi służbowej: dyrektor – organ prowadzący – organ nadzorujący.
- Rodzice mają obowiązek:
- Poinformować przedszkole o stanie zdrowia dziecka,
- Uczestniczyć w zebraniach grupowych,
- Powiadamiać o wyjątkowych sytuacjach rodzinnych,
- Wypełnić upoważnienia,
- Na bieżąco śledzić ogłoszenia i komunikaty.
- Znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczych
§ 3
ZADANIA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI
- Zadaniem nauczyciela jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dziećmi,
a w szczególności : - Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi dzieci,
- Kreowanie sytuacji, w których dzieci aktywnie rozwijają wszelkie sfery swojej osobowości,
- Wyrabianie wśród dzieci prawidłowych postaw społeczno – moralnych.
- Nauczyciele mają obowiązek:
- Otaczać indywidualną opieką każde dziecko,
- Planować i organizować wspólnie z rodzicami pracę grupy,
- Współdziałać ze specjalistami, nauczycielami wspomagającymi w celu ustalenia dalszych kierunków działań w pracy z dziećmi,
- Dbać o właściwy kontakt z rodzicami,
- Motywować rodziców do włączania się w życie grupy i przedszkola,
- Na bieżąco aktualizować „Kącik dla rodziców” na stronie internetowej oraz na gazetce ściennej.
§ 4
ZASADY KONTAKTÓW DYREKTOR – NAUCZYCIELE
I PRACOWNICY PRZEDSZKOLA – RODZICE
- Zarządzenia dyrektora wpisywane są do księgi zarządzeń, lub wpinane do segregatora tworzącego zbiór zarządzeń,
- Zbiór zarządzeń przechowywany jest w pokoju referenta i intendenta,
- Z zarządzeniami zapoznawani są pracownicy na naradach pedagogicznych lub zebraniach pracowników,
- Informacje bieżące dotyczące organizacji imprez przedszkolnych, między przedszkolnych, wycieczek, konkursów, przeglądów, szkoleń, warsztatów, WDN, naradach pedagogicznych, itp., wpisywane są do zeszytów informacyjnych, umieszczonych w zmywalniach na każdym piętrze lub w pokoju nauczycielskim filii przedszkolnej. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uwzględnienia ww. informacji w bieżącym planie pracy oraz podpisem, że zapoznał się z daną informacją.
Za systematyczne uzupełnianie tych informacji odpowiedzialny jest dyrektor lub osoba, której dyrektor to polecił. - Harmonogram imprez przedszkolnych będący integralną częścią planu pracy znajduje się w dokumentacji dyrektora oraz w dokumentacjach nauczycieli (zatwierdzony na naradzie pedagogicznej i uzupełniany w ciągu roku szkolnego, w miarę potrzeb).
- Informacje dotyczące działalności przedszkola, nadzoru pedagogicznego, stanu BHP itp. przekazywane są przez dyrektora na zebraniach Rady Pedagogicznej
i odnotowywane w księdze protokołów. - Nauczyciel zobowiązany jest do przekazywania pozostałych członków RP
o informacjach przekazywanych przez dyrektora. - Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania o swojej nieobecności zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§ 5
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – RODZICE
- Przez informowanie rodziców (prawnych opiekunów) rozumie się przekazywanie wszelkich informacji na temat dziecka, jego funkcjonowania, zachowania itp.
- Miejscem kontaktów jest teren przedszkola.
- Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się wg „Planu Współpracy
z Rodzicami” i w miarę potrzeb. - Spotkania z rodzicami odbywają się w formie: zebrań, konsultacji, rozmów indywidualnych, zajęć otwartych, uroczystości, spotkań w ramach akcji CPCD
i Rodzice sami o sobie. - Miejscem kontaktów z rodzicami są sale dydaktyczne, pokój nauczycielski, gabinety specjalistów, pokój referenta i intendenta, kancelaria dyrektora.
- Nauczyciel nie może prowadzić rozmów z rodzicami w czasie pracy dydaktyczno – wychowawczej, ze względu na zapewnienie prawidłowej opieki i bezpieczeństwa dzieciom.
- Informacje o terminach spotkań z rodzicami umieszczane są na tablicy informacyjnej, na stronie internetowej lub na specjalnych zaproszeniach wręczanych bezpośrednio rodzicom, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Wszelkie uwagi i skargi oraz wnioski dotyczące pracy przedszkola oraz innych spraw rodzice kierują z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel – dyrektor – organ prowadzący – organ nadzorujący.
- Kontakty z rodzicami są dokumentowane w zeszytach konsultacji lub listach obecności na zebraniach, uroczystościach, itp.
- Nauczyciel powiadamia rodzica o niepokojących zachowaniach dziecka i ustala z nim sposób dalszego postępowania (konsultacje specjalistyczne, badania w poradni psychologiczno – pedagogicznej, system motywacji).
- Podczas pierwszych spotkań dla rodziców w roku szkolnym, nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania z obowiązującymi dokumentami: statut przedszkola, uchwały Rady Miejskiej, Plan pracy przedszkola, Plan współpracy z rodzicami i środowiskiem regulaminami i procedurami wewnętrznymi.
§ 6
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – NAUCZYCIELE
- Nauczyciel może konsultować się z innymi nauczycielami, specjalistami w każdej sytuacji, która wymaga porady lub pomocy.
- Konsultacje nauczycieli nie mogą odbywać się podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych i opiekuńczych.
§ 7
ZASADY KONTAKTÓW NAUCZYCIELE – DZIECI
- Nauczyciel bezwarunkowo akceptuje dzieci, aprobuje takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości i potrzeb danego dziecka (programy indywidualne, plany wspierające, karty pracy itp.).
- Nauczyciel przyznaje dzieciom prawo do podejmowania własnej, względnie autonomicznej aktywności, stwarza przyjazny klimat emocjonalny w zgodzie z ich prawami i obowiązkami.
- Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, a dzieci są zobligowane do ich przestrzegania – Kodeks Grupowy.
- Dziecko ma prawo do wypowiadania się na interesujący go temat, pytania bez obawy narażenia się na krytykę nauczyciela.
- Nauczyciel przyjmuje rolę doradcy – przewodnika, który tak organizuje sytuacje zadaniowe, aby dawały dzieciom możliwość samodzielnego doświadczenia
i ponoszenia konsekwencji swoich działań zarówno właściwych, jak i niepoprawnych.
Procedura wchodzi w życie z dniem 23.04.2012 r. zaopiniowana na Radzie Pedagogicznej