EKSPERYMENTY- NAUKA CZY MAGIA?
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez m.in. ciekawe eksperymenty fizyczne i chemiczne, które pokazują zjawiska z najbliższego otoczenia.
Chcąc w pełni zrealizować to zagadnienie, zorganizowany został w dniu 3 kwietnia „Dzień Eksperymentów”. Dla dzieci 5. i 6-letnich przygotowano eksperymenty fizyczne, które rozpoczęły się od omówienia doświadczenia przeprowadzonego przez każdą grupę w swojej sali dzień wcześniej, a dotyczyły „gumowego jajka”. Następnie trzy "panie laborantki", w które wcieliły się Stanisława Łazik, Iwona Smolak oraz Anna Radziszewska, przeprowadziły doświadczenia, które dotyczyły min. łączenia barw, mieszania się substancji o różnej gęstości, zabawy z wodą, lodem i parą. Największą radość sprawiły dzieciom zabawy z suchym lodem, który w wyniku sublimacji wydzielał bardzo dużą ilość tzw. „zimnej mgły”, następnie łapaliśmy ją w bańki i napełnialiśmy rękawiczkę która wystrzeliwała do góry. Po przeprowadzeniu doświadczeń wspólnych dla wszystkich, dzieci przeszły do działania we własnych salach i samodzielnie przy pomocy dorosłych przeprowadziły eksperymenty zaplanowane dla każdej z grup. Zajęcia te miały za zadanie rozbudzać u dzieci ciekawość otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.