PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE
- Drukuj"/> artykuł: PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE"/>
- Zapisz jako pdf"/> artykuł: PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE"/>
Przedszkole jest jednostką organizacyjną urzędu Miejskiego w Wołowie nie posiadającą osobowości prawnej.
Przedmiot działalności i kompetencje - określa art. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) oraz statut przedszkola.
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz.U. z dnia 15 stycznia 2009 r.)
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem oddziaływań przedszkola jest:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
- troska o zdrowie dzieci, ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Powyżej wskazane cele wychowawcze są realizowane w formie edukacji zintegrowanej opartej na następujących obszarach edukacyjnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i z dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
- wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,
- wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń,
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
- wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.
Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wzbogacanego programami autorskimi zatwierdzanymi w trybie przewidzianym przepisami prawa.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, w szczególności:
- Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola.
- Zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
- Stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
- Zapewnia dzieciom możliwość samorealizacji, uczy kreatywnego myślenia i działania
- Wyrównuje szanse edukacyjne poprzez systematyczną współpracę z logopedą, pedagogiem i psychologiem.
- Stymuluje rozwój dzieci
- Ułatwia kontakt z poradnią psychologiczno - pedagogiczną,
- Przyzwyczaja do racjonalnego trybu życia.
Zadania wobec dziecka realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:
- diagnozowanie środowiska wychowanków,
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb każdego dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
- rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
- wspieranie dziecka uzdolnionego, e. wspieranie dziecka z trudnościami,
- podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu wychowawczo - dydaktycznego przedszkola,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród przedszkolaków, nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) dziecka,
- wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne, i. dostosowywanie wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, j. wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Tradycją przedszkola jest udział wychowanków w różnorodnych konkursach, przeglądach dorobku artystycznego, festiwalach.
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2015-11-22 16:51 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2015-11-22 00:00 | przez: Administrator |
Podmiot udostępniający: | Przedszkole Nr 2"Słoneczko"w Wołowie | |
Odwiedziny: | 1164 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.